Telefon: 91 4 691 639

Koncert 6.10.2019 r.

W kościele pw. Świętego Ducha w Szczecinie-Zdrojach, odbędzie się 6 października br. o godzinie 19.00 kolejny „Koncert Grünebergowski”.

Gośćmi niedzielnego wieczoru będą Katarzyna Ganczarska – organistka oraz zespół harmonijek ustnych Animato. Muzycy zagrają m.in. znane i lubiane utwory Johanna Sebastiana Bacha, Stanisława Moniuszki, Ennio Morricone, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Johanna Pachelbela i Adama Skorupki.

Przedsięwzięcie współfinansowane przez Miasto Szczecin popularyzuje przede wszystkim dorobek słynnego szczecińskiego rodu budowniczych instrumentów muzycznych – Grünebergów.

Organizacja koncertów realizowana jest dzięki remontowi ponad 120 letnich organów Grüneberga, przeprowadzonemu w roku 2015 przez słynną berlińską firmę organmistrzowską Karl Schuke Berliner Orgelbauwerkstatt GmbH. Inicjatorem zbiórki pieniędzy na prace restauratorskie wśród mieszkańców Szczecina byli ks. proboszcz Ryszard Szymanik, Rada Parafialna Kościoła w Zdrojach oraz Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia. Obecnie cenną inicjatywę organizacji koncertów kontynuuje ks. Piotr Kurzaj – proboszcz Parafii w Zdrojach.

Organy ze Zdrojów wpisano w roku 2016 na listę zabytków Pomorza Zachodniego.

Wykonawcy:
Zespół Harmonijek Ustnych Animato

Marek Jaroszyński harmonijka chromatyczna

Piotr Bieliński harmonijka akordowa

Piotr Włodarczyk harmonijka basowa

Katarzyna Ganczarska organy

Andrzej Oryl prowadzenie koncertu

Program

Stanisław Moniuszko (1819–1872)
Pieśni naszego Kościoła na organy ułożone i do grania na Mszy czytanej przeznaczone
Katarzyna Ganczarska

Stanisław Moniuszko (1819–1872)
Aria Skołuby z opery Straszny Dwór

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756–1791)
Allegro z Symfonii g-moll nr 40 KV 550
Adam Skorupka (ur. 1938)
List do Matki
Zespół Animato

Johann Pachelbel (1653–1706)
Toccata g-moll
Katarzyna Ganczarska

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Allegro z koncertu skrzypcowego a-moll BWV 1041
Astor Piazzola (1921–1992)
Oblivion
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756–1791)
Marsz turecki
Zespół Animato

Ennio Morricone (ur. 1928)
Obój Gabriela
Katarzyna Ganczarska
Marek Jaroszyński

Katarzyna Ganczarska – organistka

Absolwentka Państwowej Podstawowej Szkoły Muzycznej, a także Liceum Muzycznego w Szczecinie (klas Teorii i Fortepianu) oraz Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej – specjalność Muzyka Kościelna (klasa organów prof. Krzysztofa Latały) oraz Dyrygentury Symfonicznej (klasa prof. Tomasza Bugaja) krakowskiej Akademii Muzycznej, śpiewała w chórach: dziecięcym Belcanto, prowadzonym przez Iwonę Mróz, Państwowego Liceum Muzycznego w Szczecinie, Politechniki Szczecińskiej pod dyrekcją Jana Szyrockiego i Krakowskim Chórze Kameralnym pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego. W czerwcu 2014 roku, w ramach przewodu doktorskiego realizowanego w poznańskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Bohdana Boguszewskiego, dyrygowała wersją koncertową opery Porgy and Bess G. Gershwina z udziałem Baltic Neopolis Orchestra, Chóru Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego Jana Szyrockiego oraz wokalistów Anny Wilk i Adama Kulisia. Ponadto współpracowała z Chórem Wydziału Wokalno-Aktorskiego, orkiestrami: Kameralną i Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Filharmonii Dolnośląskiej i Międzynarodową Akademią Chóralną In Terra Pax. Dwukrotnie brała udział w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej, prowadzonej przez prof. Helmutha Rillinga (pracując nad Mszą h-moll J.S. Bacha i oratorium Mesjasz G.F. Haendla) oraz w białostockim IV Międzynarodowym Przeglądzie Młodych Dyrygentów i w wykonaniu African Sanctus D. Fenshawe’a.

W roku 2014 zrealizowała partię organową w prawykonaniu Betlehem W. Błażejczyka, w 2015 współpracowała z holenderskim zespołem Omega Impact oraz z amerykańskim kompozytorem Tomem Aldrichem, którego Symfonię Akordów prawykonała jako dyrygentka
z Orkiestrą Akademii Sztuki w Szczecinie.

Jako instruktorka śpiewu, akompaniatorka i dyrygentka pracuje w szczecińskich chórach: chłopięcym Słowiki, a także Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego im. prof. Jana Szyrockiego.

Poza pracą zawodową, jako współzałożycielka i prezes Stowarzyszenia na rzecz Osób z Ciężką Padaczką DRAVET.PL., zajmuje się tworzeniem grup wsparcia dla rodziców i rodzin dzieci z objawami klinicznymi tej rzadkiej choroby, a także popularyzacją wiedzy na jej temat.

Zespół Harmonijek Ustnych Animato

Założona w 1978 roku przez Jerzego Grzesiukiewicza grupa podczas wielu koncertów organizowanych w Polsce i poza jej granicami popularyzuje piękny, trochę zapomniany instrument.

Trio ukształtowało oryginalny styl wykonawczy, bazując przede wszystkim na własnych aranżacjach popularnych utworów muzyki klasycznej i rozrywkowej. Dzięki wysokiemu poziomowi  artystycznemu i technicznemu, regularnym koncertom, wysokim lokatom przyznawanym na licznych konkursach i festiwalach zespół Animato zaliczany jest obecnie do czołówki tego typu ensembli na świecie.

Momentem przełomowym w rozwoju formacji było zdobycie w roku 1997 pierwszego miejsca wraz z notą Wybitny na prestiżowym festiwalu World Harmonica Festival w niemieckim Trossingen. Otworzyło to przed muzykami wiele nowych artystycznych możliwości, a napływające szerokim strumieniem zaproszenia do wzięcia udziału w ważnych, międzynarodowych imprezach dały instrumentalistom ogromną siłę i motywację do dalszej, wytężonej pracy i interesujących działań na niwie popularyzacji zapomnianego instrumentu oraz rodzinnego muzykowania.

Droga, którą przebyli instrumentaliści, nie była łatwa, ponieważ wielokrotnie musieli mierzyć się ze stereotypem harmonijki ustnej jako instrumentu ludowego o ograniczonych możliwościach, kojarzonego głównie z muzyką country i bluesem. Muzycy skutecznie walczyli z takim jej postrzeganiem, co zaowocowało występami w renomowanych salach koncertowych oraz filharmoniach w Polsce i za granicą.

W roku jubileuszu ukazała się kolejna płyta kompaktowa zespołu, na której utrwalono rzadko interpretowane na harmonijkach ustnych, bardzo trudne technicznie i piękne utwory m.in. Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Henryka Wieniawskiego oraz Ignacego Jana Paderewskiego.

Komentarze zamknięte.