Organy Barnima Grüneberga w kościele pw. św. Ducha w Szczecinie-Zdrojach, foto Jan Olczak
INFORMACJA O KONCERCIE GRÜNEBERGOWSKIM
KOŚCIÓŁ PW. ŚW. DUCHA W SZCZECINIE-ZDROJACH
30.10.2022, godz. 19.30
Ostatnie dni października i pierwsze listopada, to czas refleksji, zadumy oraz wspomnień. Przed nami Wszystkich Świętych i Zaduszki – uroczystości obchodzone w Polsce ku czci znanych i nieznanych świętych, a także wszystkich zmarłych.
Podczas muzycznego wieczoru organizowanego 30 października 2022 roku (godzina 19.30) oddany będzie hołd zarówno błogosławionemu księdzu Jerzemu Popiełuszce jak i Duchownym Niezłomnym, którzy oddali życie za Ojczyznę i Niepodległą Polskę.
Organizatorzy cyklu „Koncerty Grünebergowskie” postanowili, że muzyczne spotkanie w kościele św. Ducha w Szczecinie-Zdrojach, dedykowane będzie również krewnym oraz znajomym, którzy opuścili nas często niespodziewanie i zbyt szybko.
W trakcie nadzwyczajnego wieczoru, na zbudowanych w roku 1862 roku organach Barnima Grüneberga zagra siostra Sylwia Marciniak MChR, z kolei Karolina Misiorek – sopran, Bartosz Jakub Rozdeba – baryton wraz ze szczecińskimi wokalistami z Chóru Kameralnego Akademii Sztuki w Szczecinie śpiewać będą pod dyrekcją prof. Barbary Halec.
Na program spotkania złożą się utwory organowe „Modlitwa” ze Suity Gotyckiej op. 25 Léona Boëllmanna, „Magnificat primi toni” Dietricha Buxtehudego oraz słynne Requiem d-moll, op. 48 Gabriela Fauré.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Gminę Miasto Szczecin, poza muzyką popularyzuje też dorobek słynnego szczecińskiego rodu Grünebergów, którego przedstawiciele byli budowniczymi instrumentów muzycznych. Słynną rodzinę zaliczano do grona najwybitniejszych europejskich organmistrzów, a instrumenty z Grodu Gryfa wyjeżdżały m.in. do Meklemburgii, Rosji, Afryki Południowej, Islandii i na Pomorze. Październikowe spotkanie odbędzie się ponadto w ramach obchodów 160. rocznicy powstania organów uświetniających msze w kościele św. Ducha w Zdrojach, które dzięki przeprowadzonemu w roku 2015 remontowi, dokonanemu przez berlińską firmę organmistrzowską Karl Schuke Berliner Orgelbauwerkstatt GmbH zachwycają brzmieniem, blaskiem dźwięku i znakomitymi możliwościami technicznymi instrumentu.
Zbiórkę pieniędzy na prace restauratorskie, a także organizację koncertów zainicjował wraz z Radą Parafialną ówczesny proboszcz kościoła ks. Ryszard Szymanik, a cenną inicjatywę kontynuował przez cztery lata ks. Piotr Kurzaj, a obecnie czyni to ks. Jerzy Senderek – proboszcz parafii pw. św. Ducha w Zdrojach.
Instrument ze Zdrojów wpisano w roku 2016 na listę zabytków Pomorza Zachodniego.
Wykonawcy:
Siostra Sylwia Marciniak – organy
Karolina Misiorek – sopran
Bartosz Jakub Rozdeba – baryton
Chór Kameralny Akademii Sztuki w Szczecinie
prof. Barbara Halec – dyrygent
Andrzej Oryl – prowadzenie koncertu
Program koncertu:
Léon Boëllmann (1862–1897)
„Modlitwa” ze Suity Gotyckiej op. 25
Wyk. Sylwia Marciniak
Gabriel Urbain Fauré (1845–1924)
Requiem d-moll, op. 48
Wyk. Barbara Halec, Karolina Misiorek, Bartosz Jakub Rozdeba, Sylwia Marciniak,
Chór Kameralny Akademii Sztuki w Szczecinie
Dietrich Buxtehude (1637–1707)
Magnificat primi toni BuxWV 203
Wyk. Sylwia Marciniak
prof. Barbara Halec – dyrygentka
Od roku 2010 pełniła funkcję prodziekana, od 2016 – dziekana Wydziału Edukacji Muzycznej, a od 2020 przewodniczącej Rady Dyscypliny Sztuki Muzyczne Akademii Sztuki w Szczecinie.
Profesor dyrygentury chóralnej prowadziła w najmłodszej szczecińskiej uczelni zespoły wokalne oraz Chór Wydziałowy, z którym niejednokrotnie wykonywała wielkie formy oratoryjno-kantatowe. m.in. J.S. Bacha – Weihnachtsoratorium BWV 248, W.A. Mozarta – Requiem d-moll KV 626, Vespere solennes de Confessore KV 339, L. van Beethovena – IX Symfonię, G. Verdiego –Requiem, S. Moniuszki – III Litanię Ostrobramską, C. Jenkinsa – Mass for Peace, F. Mendelssohna-Bartholdy’ego – Lobgesang.
Od 2010 dyrygentka Chóru Kameralnego Akademii Sztuki wielokrotnie koncertowała w kraju i za granicą (Czechy, Dania, Irlandia, Niemcy, USA – dwukrotnie w Nowym Yorku). Z zespołem przygotowała m.in. Kantatę Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 61 J.S. Bacha, Dixit Dominus g-moll HWV 232 J.F. Haendla, a także utwory W.A. Mozarta, A. Ramireza, J. Ruttera oraz inne polskie i obce kompozycje wokalne, za których interpretację zdobywała na festiwalach i konkursach chóralnych prestiżowe wyróżnienia i najwyższe nagrody.
Współpracowała z chórem Opery na Zamku, zespołem Camerata Nova, a także zespołami z Danii i Niemiec. Członkinię jury międzynarodowych festiwali i przeglądów chóralnych nagrodzono odznaką honorową: Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Złotą Odznaką Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr.
Siostra Sylwia Marciniak, foto Marek Pawełek
Misjonarka Chrystusa Króla dla Polonii Zagranicznej, organistka
Absolwentka Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem).
Pasje muzyczne łączy z zamiłowaniem do liturgii Kościoła rzymskiego. Członkini Orkiestry Symfonicznej Światowych Dni Młodzieży w Krakowie (2016), z Orkiestrą Symfoniczną Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach brała udział w koncertach organizowanych w kraju i za granicą, m.in. w Paryżu – podczas uroczystości poświęcenia Polskiej Kaplicy w Katedrze Notre-Dame. Z chórami Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej oraz „Psalmodia” uczestniczyła:
• w beatyfikacji bł. Hanny Chrzanowskiej i bł. Michała Giedroycia,
• w uroczystych celebracjach i koncertach w rzymskich bazylikach: Santa Maria Maggiore i świętego Piotra w Watykanie.
Ponadto zaszczytem było dla niej wzięcie udziału:
• w licznych prawykonaniach takich dzieł jak m.in.: Missa Spei Sebastiana Szymańskiego, Ecce Sacerdos Magnus Dawida Kusza OP, Ave Maris Stella na chór i organy Remi Gousseau,
• w nagraniach płytowych: Ite in mundum oraz Między tradycją a współczesnością o. Dawida Kusza OP.
Członkini scholi gregoriańskiej Monodia Caelestis, działającej pod kierunkiem prof. Susi Ferfoglia, pracowała jako organistka w Sanktuarium świętego Kazimierza w Krakowie, a także w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach.
Dziedziną, której poświęca najwięcej uwagi jest muzyka liturgiczna, dlatego w dziale Musicam Sacram kwartalnika „Msza Święta” można znaleźć wiele jej ciekawych publikacji.
Organistka i dyrygentka chóru parafii pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela w Poznaniu-Morasku jest też organistką Domu Głównego Zgromadzenia Misjonarek Chrystusa Króla dla Polonii Zagranicznej w Poznaniu, gdzie prowadzi również zajęcia dydaktyczne z muzyki kościelnej oraz liturgiki.
Chór Kameralny Akademii Sztuki w Szczecinie, foto archiwum zespołu
Powstał w roku 2010 wraz z utworzeniem w Szczecinie nowej wyższej uczelni artystycznej – Akademii Sztuki. Zespół studentów oraz absolwentów Akademii, chcących rozwijać swoje muzyczne pasje ma w repertuarze różnorodne dzieła wokalne i wokalno-instrumentalne. Koncentruje się głównie na wykonywaniu muzyki a cappella, a także utworów wokalno-instrumentalnych różnych epok. Wykonał m.in. Kantatę 61 oraz Weihnachtsoratorium J.S. Bacha, Dixit Dominus J.F. Haendla, a także utwory C. Jenkinsa, W.A. Mozarta, A. Ramireza, J. Ruttera i inne współczesne wokalne kompozycje polskie i obce. Wielokrotnie koncertował na terenie Danii, Irlandii, Niemiec, Polski. Brał udział w festiwalach chóralnych: m.in. w Greifswaldzie, Kamieniu Pomorskim, Neuruppin i Szczecinie. W 2015 roku na zaproszenie Polskiej Ambasady koncertował w Nowym Yorku. Wyjazd ten stał się uhonorowaniem pięcioletniej działalności chóru. Kolejnym razem, w 2018 roku, zespół ponownie występował w Nowym Yorku uświetniając tym razem m. in. Uroczystą Mszę Dziedzictwa Polskiego w stulecie odzyskania Niepodległości Polski. Chór na co dzień pracuje pod kierunkiem Barbary Halec.
Ważniejsze nagrody:
3. Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej Cantantes Lublinensis w Lublinie: Grand Prix, Złoty Dyplom, Nagroda Specjalna za najciekawsze wykonanie utworu obowiązkowego, Nagroda specjalna dla Najlepszego Chóru Akademickiego,
54. Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej im. prof. Jana Szyrockiego w Międzyzdrojach: Złoty Dyplom w Konkursie Musica Sacra; Złoty Dyplom w Konkursie Muzyki Współczesnej; Nagroda Dyrektora Międzynarodowego Domu Kultury w Międzyzdrojach,
22. Łódzki Festiwal Chóralny Cantio Lodziensis: Grand Prix i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu Stanisława Moniuszki,
52. Legnica Cantat; Złoty Dyplom, Laureat II miejsca w kategorii chórów osób dorosłych,
21. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej im. F. Nowowiejskiego w Barczewie; Złoty Dyplom; Dyplom za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego (Marek Jasiński – Scherzo).
Komentarze zamknięte.