Telefon: 91 4 691 639

NOC OGNIOWA 14 września (sobota) od 12.00 – 20.00

 PROGRAM WYDARZEŃ

Godziny

Rodzaj działań

12.00

Start festiwalu

12.00-13.00

Rozpalenie pieców

12.00-20.00

Wypały w piecu raku

12.00-20.00

Warsztaty lepienia w glinie dla dzieci i dorosłych . bez zapisów

12.00-20.00

Wypały w piecach alternatywnych

12.30/14.30/16.30

Warsztaty „Budujemy miasto” (3 grupy, czas trwania 1 warsztatu 1.5h), zapisy www.muzeumtechniki.eu

12.30/14.00/15.30

Warsztaty malowania biskwitów (3 grupy, czas trwania 1 warsztatu 1h, zapisy www.muzeumtechniki.eu

12.00-20.00

Wystawa „Ceramik po szczecińsku”. Wystawa potrwa do 15.10.2013

12.00-20.00

Warsztaty i pokazy toczenia na kołach garncarskich / bez zapisów

12.00-20.00

Stanowisko1: mini wystawa Stettiner Ware

Stanowisko2: wyroby artystyczne i rzemieślnicze szczecińskich twórców

OPIS DZIAŁAŃ ?NOC OGNIOWA ? CERAMIKA W SZCZECINIE

I. Wystawa zbiorowa członków stowarzyszenia Glino-Kolektyw, pn. ?Ceramik po szczecińsku?.

Wystawa jest przekrojem przez ceramiczną działalność twórców ceramiki skupionych w stowarzyszeniu Glino-Kolektyw: będzie to indywidualna, twórcza wypowiedź zamknięta w oryginalnej ceramicznej formie. Bogactwo technik, wielość form, różne rodzaje  ? od klasycznych garncarskich po wyszukane ceramiki ręcznie formowane ? wszystko to oplecione opowieścią o glinie i wypałach. W wystawie przewidziano udział 10 twórców o różnorodnym przekroju działalności ceramicznej, od rzeźby po rekonstrukcję garncarstwa japońskiego.

Czas ekspozycji 15.09.2013 ? 15.10.2013. Miejsce, Muzeum Techniki  i Komunikacji Zajezdnia Sztuki w Szczecinie

II POKAZY

Pokaz budowy małego plenerowego pieca do wypału drewnem oraz pieca ?trociniaka?

Zarówno budowa jak i wypał w piecach plenerowych należą do najbardziej widowiskowej części wydarzenia. Z perspektywy technicznej piece posiadają prostą konstrukcję. Są stosowane do jednorazowego wypału ceramiki. Większy piec jest opalany drewnem dwukomorowy o ciągu pionowym. Palenisko i podstawa pieca oraz komora i komin zostaną wykonane z cegły szamotowej. Piec ?trociniak?  – jest to prosty i efektowny sposób spalania ceramiki, piec jest zbudowany z cegieł, ceramikę kładzie się na warstwie trocin; piec tli się przez wiele godzin. Proces budowy pieców będzie kierowany i nadzorowany przez Grzegorza Ośródkę, szczecińskiego instruktora garncarstwa, który posiada liczne doświadczenia w stosowaniu alternatywnych do elektrycznych pieców ceramicznych, technik wypału.

– Pokaz techniki raku

Technika raku należy do tradycyjnych metod wypału ceramiki w Japonii. Tym, co wyróżnia ją pośród innych, jest moment podczas którego poszkliwione prace, po osiągnięciu odpowiedniej temperatury (od 900? do 1000? C) wyjmowane są z pieca za pomocą specjalnych metalowych szczypiec i umieszczane w trocinach, papierach czy trawie. W tym krótkim czasie następują najważniejsze procesy na powierzchni prac decydujące o tym jaki wyraz uzyska wyrób. Sama procedura posiada  niezwykle widowiskowy charakter, dzięki obecności ognia i dymu.  

Prowadzenie pokazu: Kornelia Tumanowicz i Tomasz Wyganowski, szczecińscy ceramicy na co dzień stosujący technikę raku.

– Pokaz toczenia naczyń na kołach garncarskich.

Podczas imprezy odbędzie się prezentacja toczenia na kołach garncarskich. Toczenie na kole jest tradycyjną techniką ręcznej produkcji ceramiki użytkowej, która w przemyśle ceramicznym została wyparta przez mechaniczną produkcję z gotowych odlewów. Do dzisiaj technika toczenia na kole jest wykorzystywana przez nieliczną grupę artystów ? ceramików do produkcji ręcznej ceramiki użytkowej, oraz uczona na warsztatach dla miłośników rzemiosła. Technika toczenia na kole jest atrakcyjna dla publiczności ze względu na precyzję, jaka jest konieczna przy pracy na kole, oraz efektowne rezultaty ? gliniane naczynia wytoczone na kole.

Zainteresowani widzowie również będą mieli okazję pod okiem artystów, spróbować własnych sił w toczeniu na kole.

-?Biała Ceramika Szczecińska? -miniwystawa

W ramach wydarzenia udostępnione będą w celach poglądowych naczynia wzorowane na osiemnastowiecznych Stettiner Ware i wyprodukowane według możliwie zbliżonych procedur przez lokalnych artystów ceramików ze Szczecina oraz regionu zachodniopomorskiego.

Określenie Biała Ceramika Szczecińska identyfikuje obecnie charakterystyczne naczynia wytwarzane od XVIII wieku aż do przełomu XIX/XX w Szczecinie oraz innych ośrodkach garncarskich Pomorza. Nazywane wtedy ?Stettiner Ware? (szczeciński towar) od nazwy portu, z którego trafiały na rynki Meklemburgii, Szlezwik-Holsztyna, Danii, południowej Szwecji, Holandii oraz Anglii, stały się swoistą wizytówką miasta oraz całego regionu. Spośród innych naczyń wyróżniała je niebieska ornamentyka florystyczna (bukiety kwiatów w koszu, wici roślinne, trawy, liście paproci i palem, stylizowane kwiaty), przedstawienia postaci ludzkich i zwierzęcych, architektury, rzadziej monogramy czy napisy. Intensywny typowy dla Stettiner Ware błękit uzyskiwano pokrywając szkliwo ołowiowo-cynowe w tonacji bieli, szarości lub różu, tlenkami kobaltu. Mniej więcej od końca XX wieku, ceramika naśladująca wzornictwo Stettiner Ware, obecna jest na rynku w niemieckiej części Pomorza. Natomiast, w latach 2005-2008 odbyły się na terenie miasta Międzynarodowe Warsztaty Ceramiczne pt. ?Towary szczecińskie? (Stettiner Ware) zorganizowane przez Miejski Ośrodek Kultury w Dąbiu, w których brali udział poszczególni członkowie stowarzyszenia Glino-Kolektyw. Od tamtej pory, również zaangażowani w niniejszy projekt szczecińscy ceramicy, pracują nad wiernym odtworzeniem dawnych wzorów naczyń, sposobów i motywów ich dekoracji oraz metod wytwarzania. Niektórzy z nich posiadają obecnie certyfikat uprawniający do wytwarzania wyrobów Stettiner Ware zgodnie z tradycją historyczną Można zatem mówić o przynajmniej częściowym odrodzeniu się tradycji, także w tej części Pomorza. W 2012 roku Glino-Kolektyw przeprowadził udany projekt ?Edukacja i popularyzacja białej ceramiki szczecińskiej? który w różnych formach przybliżył szczecinianom tę ceramiczną markę dawnego Szczecina.

Przez cały czas trwania wydarzenia będzie miał miejsce pokaz naczyń (w formie nieodpłatnej miniwystawy), które stanowią pierwsze znaczące próby odtworzenia regionalnej marki ceramiki (dawne Stettiner Ware).

Pokaz wyrobów ceramiki artystycznej i użytkowej regionalnych twórców.

W ramach wydarzenia zostanie zaprezentowana różnorodność form, odniesień i stosowanych, niejednokrotnie eksperymentalnych technik produkcji ceramiki, dających najrozmaitsze efekty. Tym samym liczymy na skomplikowanie potocznego wyobrażenia na temat sposobów wytwarzania i zastosowania ceramiki.

  1. Warsztaty otwarte

– ?Budujemy miasto? – warsztat dla dzieci.

Warsztat, którego czas trwania ograniczają jedynie zasoby wyobraźni uczestników i granice przeznaczonej na realizację zadania przestrzeni. Polega na lepieniu miasta marzeń, z masy szamotowej. Ponadto uczestnicy warsztatu będą mieli do dyspozycji podstawowe narzędzia do pracy z gliną.

W trakcie warsztatu dzieci będą miały szansę poznania różnych technik ceramicznych wspomagających tworzenie glinianych rzeźb oraz doświadczyć pozytywnego wymiaru pracy zespołowej w pogodnej, pozbawionej presji atmosferze. Warsztat zostanie poprowadzony przez ceramiczki: Annę Molską i Justynę Budzyn.

?Biała Ceramika Szczecińska? – warsztat malowania biskwitów.

Warsztat, prócz popularyzacji wiedzy na temat tradycji ceramicznej regionu, ma na celu pobudzenie aspiracji do twórczości ceramicznej, poruszenie kreatywności i odwagi artystycznej, wzrost wiedzy na temat ceramiki, w szczególności ceramiki regionalnej a także stworzenie atmosfery dogodnej do wymiany poglądów i integracji wokół historii i tradycji regionu, jej znaczenia dla teraźniejszości oraz przyszłości miasta. Jest skierowany do wszystkich grup wiekowych. O udziale w warsztacie decyduje kolejność zgłoszeń – wiedza, umiejętności czy doświadczenie artystyczne jest bez znaczenia. Uczestnictwo jest bezpłatne.

Warsztat zostanie poprowadzony przez Annę Szczucińską,  pracownika Muzeum Narodowego oraz Dorotę Maziakowską ceramiczkę z pracowni Miejskiego Ośrodka Kultury w Dąbiu – inicjatorki i prekursorki szczecińskich prac nad rekonstrukcją dawnych naczyń zwanych Stettiner Ware. Warsztat prócz zaangażowania uczestników w pracę czysto plastyczną polegającą na odpowiednim zdobieniu naczyń, obejmuje przekaz wiedzy na temat sposobów wytwarzania, metod barwienia, typowych form i malatury ceramiki typu Stettiner Ware.

Warsztaty lepienia w glinie dla dzieci i dorosłych

Przez cały dzień trwania festiwalu dzieci jak i młodzież będą mogli pod okiem instruktora ceramiki bawić się twórczo, lepiąc naczynia, figury i co tylko wyobraźnia podpowiada. Glina dostępna będzie dla każdego, kto zechce spróbować swoich umiejętności w fascynującej zabawie z tym tworzywem.

NOC OGNIOWA ? CERAMIKA W SZCZECINIE

Stowarzyszenie Glino-Kolektyw zaprasza do udziału w jednodniowym festiwalu: ?Noc Ogniowa ? ceramika w Szczecinie?. Festiwal odbędzie się 14 września 2013 roku, w godz. 12.00-20.00, na dziedzińcu Muzeum Techniki i Komunikacji, Zajezdnia Sztuki w Szczecinie, przy ul. Niemierzyńskiej 18A. Wystawa towarzysząca festiwalowi: ?Ceramik po szczecińsku?, będzie do obejrzenia również w Zajezdni Sztuki w Szczecinie i potrwa od 14 września do 15 października 2013.

Zapraszamy wszystkich mieszkańców Szczecina i regionu, do wzięcia udziału w imprezie podczas której będą mieli okazję poznać sztukę ceramiczną oraz lokalną tradycję garncarską a także wziąć udział w nietypowej wystawie ceramiki oraz licznie proponowanych warsztatach i pokazach.
Celem naszych działań jest kreowanie kultury ceramicznej wśród szczecinian oraz promocja Szczecina jako miasta otwartego na sztukę ceramiczną. Pragniemy wzbudzić zainteresowanie ceramiką, garncarstwem, rzeźbą, a także poruszyć zasoby pozytywnej spontanicznej twórczości artystycznej zarówno u osób dorosłych jak i dzieci.
Niektóre z naszych działań podczas festiwalu, mają motywować uczestników do twórczości inspirowanej wartością regionalną i nawiązującą bezpośrednio do historii miasta: ?Stettiner Ware ? Towary szczecińskie?.
Mamy nadzieję, że szczecińska ?Noc Ogniowa? stanie się wydarzeniem corocznym, mającym znaczący wpływ na kształtującą się kulturę ceramiczną regionu oraz promującym nasze miasto w skali kraju.
Wszystkie wydarzenia mają charakter otwarty i są nieodpłatne.

Partnerami stowarzyszenia Glino – Kolektyw przy realizacji projektu są:
Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki,
Miejski Ośrodek Kultury w Szczecinie – Dąbiu,
Projekt ?Noc Ogniowa ? ceramika w Szczecinie? jest dofinansowany przez Gminę Miasto Szczecin

Stowarzyszenie Glino-Kolektyw ? działa w Szczecinie od 2011 roku, wspiera rozwój i popularyzację szeroko rozumianej twórczości ceramicznej ze szczególnym uwzględnieniem ceramiki tradycyjnej oraz ceramiki jako nowoczesnej formy przekazu w sztuce współczesnej. Zrzesza osoby, które cenią szeroko pojętą twórczość ceramiczną, dostrzegają jej artystyczne, komunikacyjne i terapeutyczne wartości oraz otwarcie ją promują.
Osoby odpowiedzialne za projekt:
Kinga Chomać-Piechota, tel., 795-583-933

Komentarze zamknięte.